Khamis, 9 Mac 2017

Kisah Si Dajjal. Siapakah sebenarnya Dajjal kepada kita semua?

 



Kisah Dajjal ini ada terlalu banyak versi dan andaian manusia tentang siapa atau apakah itu Dajjal. Bukan itu sahaja, malahan, hampir kesemua agama percaya akan tiba satu masa nanti ada satu makluk yang akan keluar diakhir zaman yang akan membawa keburukan dan bencana kepada semua umat manusia. 

Mungkin bagi penganut agama Islam, mereka menyangka hanya mereka sahaja yang percaya akan kewujudan Dajjal atau makhluk akhir zaman ini. Hakikatnya, semua agama dan kepercayaan mempercayainya. Cuma, mungkin berbeza nama atau gambaran. Namun, tujuannya dan akibatnya adalah hampir sama.



Pernah satu ketika saya bersembang dengan seorang kawan yang lebih berusia tentang Dajjal. Pemahaman dan penerangan beliau tentang Dajjal kepada saya adalah:

        

Dajjal ini bukan penyakit, virus seperti yang ramai orang sedang perkatakan. Dah tertulis dalam al-Quran Dajjal itu manusia dari keturunan nabi sendiri. Panjang lagi penjelasan beliau tak larat saya hendak menulisnya. Beliau juga ada menyentuh tentang hari Kiamat di mana nanti kesemua teknologi akan hilang dan kita akan berperang dengan menggunakan senjata-senjata zaman dahulu seperti pedang dan busur. Di 4 panglima menaiki kuda putih akan datang dari 4 penjuru dunia dan sebagainya. (Saya akan kupas tentang hari kiamat di halaman tentang hari kiamat ya)


Kemudian ada seorang kawan lain pula memberitahu saya pendapat beliau tentang Dajjal. Agak menarik andaian beliau namun bertentangan dengan kenyataan di atas.


Dajjal kan bermata satu. Cuba tengoj handphone kita. Sekarang semua orang mesti ada handphone dan asyik dengan handphone tidak kira sama ada main game, bersosial, juga membeli belah. Malah, ramai juga melakukan perkara-perkara tidak senonoh di telefon dengan menonton filem lucah, membuat panggilan atau perbualan yang tidak sepatutnya dan berbagai lagi. Kalau kita lihat bentuk telefon itu sendiri dengan screen maka ianya boleh dikatakan bermata satu.


Saya tidak mengiyakan dan tidak menafikan apa sahaja pendapat mereka saya biarkan. Kerana saya sendiri tidak tahu siapa itu Dajjal dan bagaimana rupanya Dajjal. Memang ada di tulis di dalam al-Quran gambarannya tetapi ianya dalam bentuk metafora. Dajjal boleh jadi apa sahaja. Malah ada seorang kawan yang lain pula mengatakan lain pula tentang Dajjal.


Dajjal ini keturunan Yahudi yang asal. Bukan di Israel tetapi golongan Yahudi yang terletak di satu pergunungan di Russia. Setelah beratus-ratus tahun mereka ini telah berkembang ke seluruh dunia dan menguasai dunia dalam semua bidang utama serta menguasai kewangan dunia serta mengawal kesemua bidang-bidang-ini antaranya ialah bidang perbankan, pembelajaran, teknologi dan pemakanan. Mereka sangat ramai bukan mereka yang kita sangka berbangsa Yahudi di Israel sebaliknya mereka terdiri daripada berbagai-bagai keturunan atau tribe sebenarnya.

 

Since the biblical period, Jews have been divided into three religious groups:

Kohanim (Priests)

The descendants of the sons of Aaron who served as priests in the Temple in Jerusalem;

Levites

The descendants of the tribe of Levi, who also worked in the Temple as musicians, singers, guards, and gatekeepers; and

Israelites (Yisraelim)

Those from the other 11 tribes.


Banyak juga pendapat lain tentang Dajjal. Mari kita lihat ciri-ciri Dajjal atau makhluk akhir zaman ini dari sudut agama Islam.


Mengikut Al-Quran, gambaran Dajjal adalah seperti berikut:


     1. Ciri Fisik Dajjal ahli neraka


Ulama pernah mendebatkan tentang sosok Dajjal ahli neraka ini yang berhubungan dengan kiamat menurut islam. Sebagian menganggap ia adalah wujud dari peradaban maju atau sebuah bangsa. Namun sebagian lagi mengatakan jika Dajjal ahli neraka adalah manusia. Hal ini ditegaskan dalam sebuah hadist, Rasul berkata, “Dia adalah seorang pemuda yang sangat keriting rambutnya, hilang cahaya matanya.” Dari Hadist ini maka bisa disimpulkan jika Dajjal ahli neraka adalah seorang manusia dan masih muda.


 Tak hanya itu, Dajjal ahli neraka juga sering dicirikan dengan buta sebelah matanya. Serta tanda terakhir adalah tulisan di dahinya yang mempunyai lafal arab “Kaf” “Fa” “Ro” yang artinya adalah kafir. Tulisan ini hanya bisa dilihat mereka yang benar-benar beriman kepada Allah.


“Aku akan menceritakannya kepada kalian dan tidak ada seorang Nabi punmelainkan telah menceritakan tentang Dajjal ahli neraka kepada kaumnya. SungguhNabi Nuh ‘Alaihis Salam telah mengingatkan kaumnya. Akan tetapi aku katakan kepada kalian tentangnya yang tidak pernah dikatakan oleh seorang Nabi punkepada kaumnya, yaitu Dajjal ahli neraka itu buta sebelah matanya sedangkanAllah sama sekali tidaklah buta,” (HR. Bukhari no. 3337 dan Muslim no.169).



     2. Mereka Para PengikutDajjal ahli neraka 


Sering diceritakan pulajika Dajjal ahli neraka akan jadi pemimpin dari sebuah kaum yang nantinya akanberkonfrontasi dengan umat Islam. Dalam sebuah hadist, Nabi menjelaskan siapamereka yang jadi pengikut dajjal ahli neraka ini.


“Akan mengikuti Dajjal ahli neraka dari kaum Yahudi Ashbahan 70 ribuorang, mereka memakai semacam thayalisah (sejenis kain yang diselempangkandi pundak).” Termasuk para pengikut Dajjalahli neraka adalah orang-orang yang pandai membaca Al-Qur’an namun tak melewati tenggorokan mereka. Maksudnya adalah Muslim tapi tidak benar-benar memahami apa yang dianutnya. Mereka semua ini akan disenangkan oleh Dajjal ahli neraka dengan berbagai tipu muslihat, namun pada akhirnya akan masuk ke dalam nerakanya Allah selama-lamanya.



     3. Kemampuan Dajjalahli neraka yang Harus Diwaspadai 


Dajjal ahli neraka adalahfitnah terberat manusia di zaman akhir dan Allah memang memberi makhluktersebut kemampuan untuk melakukan hal-hal yang mencengangkan. Dalam banyakriwayat dikatakan jika Dajjal ahli neraka mampu menggenggam surga dan neraka.Manusia di akhir zaman nanti akan dihadapkan dengan ini. Tapi, sesungguhnya apayang jadi surganya Dajjal ahli neraka jadi nerakanya Allah dan sebaliknya. Tak hanya mampu membawasurga dan neraka, Dajjal ahli neraka juga bisa membunuh seseorang danmenghidupkannya lagi. Tak hanya itu, Dajjal ahli neraka bisa memerintah Bumidan juga mampu menurunkan hujan. Satu lagi yang jadi kemampuan terbesar Dajjalahli neraka, hal tersebut adalah harta-harta yang jumlahnya tak bisa dikira danhanya diberikan kepada mereka yang mau mengikuti perintahnya.


Bagi agama Kritian pula mereka percaya pada akhir zaman nanti akan datang The Beast yang sifat dan perbuatanya adalah seperti Dajjal. Manakala Hindu percaya kepada Adharma dan Budha juga cuma berbeza nama ini kerana Hindu adalah asas kepada agama Buddha.


Bagi Abraham religion iaitu pengikut Agama Islam, Kristian, dan Yahudi yang percayakan kepada Kitab-kita Taurat, Zabur, Injil dan Al-Quran, Dajjal akan datang dan kemudiannya Imam Mahdi akan datang untuk menyelamatkan umat manusia diikuti dengan Nabi Isa ini hanya pada penganut agama Islam sahaja. Manakala Kritian dan Yahudi percaya Jesus atau Nabi Isa akan kembali.


Manakala agama Hindu dan Budha juga percaya apabila manusia mula hidup di era terakhir yang juga di panggil sebagai Dharma, di mana pada zaman ini kejahatan, kezaliman, korupsi, penganiyaan, maksiat berleluasa dan mereka yang mempunyai wang disanjung walaupun kekayaan itu daripada cara yang salah, malah tokoh-tokoh agama juga sudah tidak diboleh dipercayai. Mereka juga percaya akan ada penyelamat yang akan datang. Jika Abraham religiom percaya akan Imam Mahdi, Kristian percaya akan Nabi Isa akan kembali, Hindu percaya Kalkin atau jelmaan dewa Vishnu akan kembali.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Teluk Mahkota, Sedili Besar Minggu ini

 Bertolak dari rumah pada pukul 6.30 pagi. Panaskan enjin dalam 5 minit sebelum memulakan perjalanan. Persediaan kali ini lebih mudah dari m...