Jumaat, 6 Januari 2017

Hukum Tarikan:Tips Bagaimana Untuk Menjadikannya Berfungsi Dalam Hidup Anda

Hukum Tarikan merupakan Hukum Alam Semesta yang pasti tidak asing lagi kepada anda semua. Hukum yang paling popular antara kesemua 12 Hukum Alam Semesta ini adalah antara yang paling mudah dan sering diamalkan. Bagi yang sudah tahu apa itu Hukum Tarikan bolehlah teruskan membaca. Bagi yang tidak tahu apakah itu Hukum Tarikan boleh anda boleh baca di sini.




Setelah anda lebih memahami tentang Hukum Tarikan, anda boleh mula menjadikannya sebagai asas dalam kehidupan harian anda dan ini akan menjadikan anda lebih bertanggungjawab dalam setiap tindakan anda. Kerana setelah memahami Hukum Alam Semesta ini, anda tahu bahawa setiap tindakan dan pemikiran anda akan memberi kesan kepada diri dan kehidupan anda. Sekarang anda menyedari peranan yang anda mainkan dalam mewujudkan kehidupan anda sendiri, anda tidak lagi mahu mencipta masa depan anda secara kebetulan atau secara lalai dan sambil lewa!

Jadi, anda semestinya tidak mahu keburukan, kegagalan berlaku kepada anda, bukan? Mari kita mula mengamalkannya. Ingatlah, kerana ini adalah kehidupan anda, ini adalah saat anda, maka anda harus memulakan hidup anda dan mula berfikir secara sedar, dan hidup dengan lebih bertujuan, serta anda perlu mengambil bahagian dalam penciptaan masa depan yang anda inginkan, bukan berserah kepada takdir dan keaadan semata-mata untuk menentukan situasi anda. Kita mempunyai kebebasan untuk memilih! Pilihlah yang terbaik untuk diri kita!


Bagaimana Hendak Menggunakan Hukum Tarikan?




Setelah anda memahami Hukum Tarikan, dan bagaimana ianya berfungsi, barulah anda akan mula memahami bagaimana menjadikan kehidupan anda lebih baik dan menjalani hidup yang lebih bertujuan. Jadi, bagaimana hendak menggunakan Hukum Tarikan ini di dalam kehidupan seharian?

Kita boleh mulakan dengan pertama sekali melalui pemikiran kita. Kita perlu setkan minda kita terlebih dahulu kerana mindalah yang menguasai emosi dan tindakan kita. 


  1. Mulai sekarang, anda boleh memilih untuk bertindak balas secara berbeza terhadap situasi yang timbul pada hari-hari anda. Bagaimana? Anda boleh memilih untuk berfikir secara berbeza apabila berhadapan dengan apa-apa sahaja situasi yang tidak menyenangkan yang berlaku kepada anda dengan tidak bereaksi sebaliknya cuba bertenang terlebih dahulu. Anda boleh mulakan dengan menarik nafas panjang dan tarik nafas dengan dalam sekurang-kurangnya 3 kali sambil menenangkan diri sebelum memberikan apa-apa reaksi. Ini akan memberi anda peluamg untuk berfikir dengan waras sebelum berkata-kata atau membuat apa sahaja tindakan.
  2. Anda boleh memilih untuk fokus dan memikirkan perkara yang anda mahukan dalam hidup andaMula membuat senarai perkara-perkara yang anda sedang lakukan dan perlu lakukan serta perkara-perkara yang anda ingin lakukan. Daripada senarai tersebut, mula kecilkan senarai tersebut dengan melihat pada kepentingan dan keutamaan. Palangkan senarai yang tidak penting dan jika masih perlu diselesaikan, selesaikan dengan segera dan kemudian padamkan terus. Ingat anda perlu fokus di sini. Ini akan dapat membantu anda berfikir dan mencapai segala yang anda lakukan dengan lebih fokus, teliti serta memberikan hasil yang lebih berkualiti.
  3. Anda boleh memilih untuk mengalami lebih banyak perkara yang membuat anda berasa selesa. Bagaimana jika anda keluar dari zon selesa anda. Pergi kembali kepada alam semula jadi. Pergi ke hutan atau laut. Rehatkan tubuh dan minda anda. Anda juga boleh keluar untuk membuat aktiviti-aktiviti yang sudah lama anda tidak lakukan atau anda juga boleh lakukan perkara-perkara yang anda ingin lakukan seperti menyertai sukan extreme, memandu atv di tepi pantau atau di dalam hutan, pergi bungee jumping dan sebagainya. Pasti menyeronokkan!! Dengan cara ini, anda bukan sahaja dapat merehatkan diri. membantu anda berfikir malah dapat menyegarkan kembali tubuh dan minda anda, meberikan semangat baru kepada diri anda sendiri dan mungkin anda akan menemui perkara-perkara sebenar yang anda ingin lakukan di dalam hidup anda seterusnya menemui tujuan hidup anda!
  4. Anda boleh memilih untuk mengambil bahagian dalam penciptaan masa depan anda secara terancang dengan mengurus pemikiran dan perasaan anda. Ini bermakna anda perlu membuat satu keputusan besar dalam hidup anda. Jika anda sedang bekerja ditempat yang teruk, mungkin sudah tiba masanya anda mencari pekerjaan baru atau memulakan perniagaan sendiri yang bertepatan dengan jiwa anda. Jika anda berada dalam hubungan yang buruk pula, mungkin sudah tiba masanya anda lebih menyayangi diri anda dan mengutamakan diri anda daripada membiarkan diri anda teruk dilayan dengan buruk dengan meninggalkan hubungan tersebut. Mulakan dengan "self-love" dan fokus kepada diri anda. Mungkin anda akan temui cinta sebenar anda selepas itu?!


Oleh kerana itu amat penting untuk kita meguruskan fikiran kita terlebih dahulu kerana jika kita sering dalam kekusutan ianya akan mecetuskan satu ketidak stabilan emosi yang seterusnya turut mengakibatkan ketidakstabilan fizikal juga kesihatan. Anda akan lebih memahami apakah kaitannya kesihatan mental dan emosi dengan kesihatan dan fizikal kita di dalam topik 7 Chakra Utama Yang Mempengaruhi Emosi, Kesejahteraan Diri Dan Berat Badan Kita.




Menggunakan Hukum Tarikan merupakan proses 3-langkah: 

Tanya, Percaya dan Terima. 


Mari kita perincikan setiap aspek.

1. Tanyakan kepada alam semesta (universe) apa yang anda mahukan, bukan minta untuk apa yang anda tidak mahukan.


Setiap hari, melalui doa, pemikiran dan kata-kata anda, anda sebenarnya telah mengirimkan permintaan anda ke alam semesta - malah melalui fikiran bawah sedar (subconscious mind) anda  - 

Dalam bentuk pemikiran adalah: secara harfiah, iaitu apa yang anda fikirkan, baca, bicarakan, dan beri perhatian. Malangnya, kebanyakan daripada kita tidak memikirkan perkara-perkara yang penting kepada diri kita sendiri malah perkara yang sering kita beri perhatian adalah perkara tidak penting dan tidak disengajakan, di mana anda tiada apa yang hendak difokuskan terhadap diri anda maka anda hanya bertindak balas terhadap situasi sekeliling. Mengapa ini terjadi?

Ini kerana, pada hari ini, media dan media sosial banyak memberikan pengaruh kepada kita semua. Walaupun banyak perkara baik yang kita boleh dapat daripada media sosial malah banyak juga perkara buruk yang kita tidak sedar telah mempengaruhi minda malah pemikiran bawah sedar kita. 

Sebagai contoh, anda sering membaca gosip, melihat kepada kehidupan orang lain, mendambakan hidup orang lain, bercerita tentang kehidupan orang lain, malah dengan melihat gosip kebanyakan daripada kita juga mengutuk, mengumpat dan mencela hidup orang lain. 

Apabila kita terlalu sibuk dengan kehidupan orang lain, kita tiada masa untuk memikirkan kehidupan kita. Daripada kata-kata dan pemikiran negatif ini akan menghasilkan tenaga yang pula menghasilkan frekuensi getaran negatif yang kemudiannya menarik frekuensi negatif yang ada di sekeliling anda tanpa anda sedari. Malah, tenaga negatif juga mula mengelilingi anda akan mula menjadikan anda semakin berfikiran negatif hari demi hari. 

Jika anda perasan, mereka yang suka mengambil tahu hal orang, bercerita dan bergosip ini selalunya mereka tidak gembira dengan diri mereka sendiri atau kehidupan mereka sendiri. Ini kerana mereka tidak fokus kepada diri sendiri sebaliknya terlalu sibuk dengan kehidupan orang lain. Mereka sepatutnya cuba mencari lebih banyak kebaikan dalam diri mereka daripada mencari keburukan orang lain. Kita dapat lihat mereka yang fokus dengan diri mereka, sering memajukan diri mereka akan lebih gembira dan berjaya selalunya.

Oleh kerana Hukum Tarikan menyatakan bahawa anda akan menarik ke dalam hidup anda apa sahaja yang anda berikan tidak kira tenaga, tumpuan, dan perhatian anda — yang dikehendaki atau tidak diingini. Jadi, anda mesti menjadi lebih berhati-hati mengenai apa yang anda fikirkan dan rasakan.


Fikirkan dan Rasakan Nikmatnya

Untuk menunjukkan kesungguhan mengenai pemikiran yang hendak anda tawarkan kepada alam semesta, anda perlu memutuskan apa yang anda mahukan dalam hidup anda— tetapi anda juga perlu juga berlatih untuk merasakan emosi yang akan anda alami ketika anda memilikinya.

Anda boleh mulakan dengan mula bertanyakan kepada diri anda dan sambil itu cuba untuk merasakan emosi tersebut seperti anda sudah memilikinya:


  • Anda harus gambarkan bagaimana perasaan anda seperti anda seolah-olah telah "tiba" pada matlamat anda?
  • Gambarkan pada permulaan hari kegembiraan daripada apa yang anda akan lakukan sepanjang hari anda.
  • Bayangkan perasaan yang gembira dengan siapakah anda akan menghabiskan masa anda?

Semakin anda menumpukan perhatian, membincangkan dan memikirkan perkara yang anda mahukan (bukannya yang anda tidak mahukan), semakin cepat anda akan dapat mewujudkan impian dan matlamat anda.



2. Percaya bahawa anda akan mendapat apa yang anda mahukan, kemudian mula bertindak untuk mencapainya.


Apa maksudnya mempercayai bahawa anda mampu mendapat apa sahaja yang anda mahukan?

Ini bermaksud supaya anda sentiasa mengekalkan harapan positif tersebut, menjalani hari anda dengan tujuan dan kepastian - kerana mengetahui bahawa anda telah meletakkan masa depan anda di tangan kuasa yang lebih besar daripada anda. 

Anda harus percaya dengan yakin bahawa apa yang anda mahukan akan berlaku sepenuhnya. Walaupun anda tidak tahu bagaimana caranya. Jangan risau tentang itu. Serahkan pada kuasa yang lebih besar dan alam semesta. 

Ini tidak selalunya mudah. Mungkin juga ianya tidak berlaku dengan cepat, tetapi jika anda percaya kepada diri anda, tiada apa yang mustahil.

Ramai yang gagal bukan kerana mereka tidak mampu atau tidak boleh berjaya. Mereka selalunya gagal kerana sering tidak percaya diri dan berputus asa ditengah jalan.

Banyak orang mempunyai kepercayaan yang membatasi diri mereka yang membuat mereka menghalang diri mereka untuk mencapai apa-apa sahaja yang mereka impikan atau kebahagiaan dalam hidup mereka. Hanya kerana sifat tidak percaya diri dan rendah diri merasakan mereka tidak layak memilikinya!

Sekiranya ini menggambarkan anda, sedarlah bahawa anda mesti mengubah kepercayaan anda terlebih dahulu dengan mewujudkan fikiran bahawa anda layak untuk memiliki impian anda, layak untuk menjadi siapa sahaja yang anda mahu, layak untuk dicintai, diinginkan, dan berkemampuan — serta cukup pintar, cukup kuat, cukup menarik, cukup kaya, cukup baik, dan “ cukup ” dengan apa sahaja cara lain yang penting bagi anda.

Setelah anda percaya bahawa anda akan mendapat apa yang anda mahukan, bahagian kedua persamaan adalah mengambil tindakan.

Melakukan tindakan seperti cuba belajar, menghadiri kelas dan kursus, bermula secara kecil atau dari bawah akan membuahkan hasil yang anda inginkan dan ini akan mula memberikan impak positif  terhadap kepercayaan anda bahawa apa yang anda mahukan dan apa yang anda ingin capai tersebut.

 Teruskan hidup dan apa yang anda lakukan, alam semesta akan mula membuka jalan kepada anda. Hanya letakkan harapan dan yakin diri anda!!



3. Bersifat terbuka untuk terima apa yang anda mahukan dengan sejajarkan frekuensi getaran yang anda bawakan dengan alam semesta.


Untuk menerima apa yang anda hasratkan, anda mesti menjadi "sejajar dengan getaran alam" untuk apa yang anda ingin tarik ke dalam hidup anda.

Cara termudah untuk menjadi sejajar atau seiring dengan getaran yang anda kehendaki adalah dengan memberi tumpuan kepada mewujudkan emosi positif cinta, kegembiraan, penghargaan, dan rasa syukur sepanjang hari anda. Anda juga boleh berlatih merasakan emosi yang akan anda alami jika anda sudah mencapai apa yang anda mahukan. Anda juga dapat mewujudkan emosi ini melalui pemikiran yang anda telah bayangkan. Bayangkan anda berada ditempat yang anda hendak tuju! Sebagai apa, di mana? Bayangkan dan rasakan perasaan itu!

Sebenarnya, fikiran anda menimbulkan perasaan sepanjang masa, jadi penting untuk mengawal diri anda jika emosi anda secara tiba-tiba berubah menjadi negatif dan mengubahnya menjadi emosi yang positif semula. Yakinkan diri anda dan letakkan harapan dan keyakinan anda yang segala cabaran ada sebabnya dan anda akan dapat mencapainya juga nanti.

Seperti semua perkara, ini memerlukan masa dan latihan. Walau bagaimanapun, semakin banyak anda berusaha untuk menarik apa yang anda mahukan, dan mengikuti langkah-langkah ini, ianya akan menjadi semakin mudah.

Anda boleh mula mengharapkan keajaiban berlaku dalam hidup anda selepas itu, kerana keajaiban akan mula berlaku setelah anda mula mempercayainya. Jangan terkejut pula!






Pemikiran Anda Menentukan Keinginan Anda



Fikiran kita sebenarnya kuat dan sangat berkuasa. Ianya adalah nyata, dan pemikiran kita boleh diukur, kerana fikiran kita mencipta getaran dan tenaga. Setiap pemikiran anda adalah pernyataan keinginan anda yang anda sampaikan terhadap alam semesta.

Fikiran yang anda fikirkan hari ini, perasaan yang anda rasakan hari ini, dan tindakan yang anda lakukan hari ini akan menentukan pengalaman anda esok.

Oleh itu, anda mesti belajar berfikir dan berkelakuan positif yang selaras dengan apa yang akhirnya anda mahukan, lakukan, dan alami dalam hidup.


Letakkan Impian yang Besar

Jangan menapis impian atau visi anda dengan praktikal dan kebarangkalian. Anda tidak perlu mengetahui setiap langkah yang akan diambil untuk mencapai matlamat anda. Tentukan sahaja apa yang anda mahukan. Ketahuilah bahawa anda layak mendapatkannya. Dan alam semesta akan berkonspirasi untuk menunaikannya!


Percayalah anda boleh memilikinya, kemudian lepaskan, dan lepaskan.


Buka diri anda dengan membayangkan apa sahaja kemungkinan yang tidak terhingga tanpa batasan. Perhatikan tanda-tanda disekeliling anda setiap masa. Perhatikan keajaiban yang mula terungkap untuk anda. Sekarang, mula pertimbangkan kemungkinan ini - jika anda dapat menyelesaikannya sendiri, maka impian anda mungkin belum cukup besar!



Gunakan Peneguhan Positif

Peneguhan hanya menegaskan kepercayaan positif anda tentang diri anda dan tentang kehidupan. Setiap pemikiran yang anda fikirkan dan setiap kata yang anda katakan adalah penegasan. Fikiran dan kata-kata anda adalah pernyataan tentang siapa anda fikir anda dan bagaimana anda melihat dunia ini.

Peneguhan positif dan kuat adalah kaedah transformasi diri yang kuat dan ia merupakan elemen penting dalam penciptaan kehidupan yang anda inginkan.

Mereka berfungsi dengan sengaja menggantikan idea-idea yang membatasi, kepercayaan negatif, dan pembicaraan diri yang telah anda laksanakan dan dalaman selama bertahun-tahun dengan pernyataan positif yang menegaskan siapa anda ingin menjadi dan bagaimana anda ingin mengalami kehidupan.



Jelaskan Matlamat Anda

Tidak ada had pada impian dan matlamat anda. Seluruh dunia di luar sana hanya menunggu anda. Ini adalah teknik inspirasi yang mungkin anda ingin mencuba juga.

Proses yang bagus untuk menjelaskan beberapa tujuan dan impian jangka panjang hidup anda adalah dengan membuat 101 senarai matlamat yang ingin anda capai sebelum anda mati! — 101 perkara yang ingin anda lakukan, menjadi atau ada anda fikirkan.

Saya menulis senarai matlamat hidup saya pada tahun 2016 dan saya akan  membaca senarai matlamat hidup peribadi saya untuk mendapatkan inspirasi.



Gunakan Papan Visi untuk Menarik Sumber yang Membantu Mencapai Matlamat Anda

Mempunyai papan latihan penglihatan harian akan menjadikan minda anda fokus pada matlamat anda. Anda boleh belajar bagaimana menggunakan papan penglihatan di sini.

Idea dan contoh papan wawasan sangat berguna dan memberi inspirasi semasa membuat papan anda sendiri. Klik Di sini atau pergi kehalaman  "Vision Board / Papan Visi. Bagaimanakah Ianya Berfungsi?" dan saya akan menunjukkan kepada anda bagaimana membuat papan penglihatan anda sendiri dan bagaimana menggunakannya untuk memaksimumkan amalan visualisasi anda!



Ambil Tindakan Positif!

Mulakan dengan membuka minda dan hati anda.

Berusaha untuk lebih menyedari tentang sinkronisiti luar biasa yang sudah ada dalam hidup anda. Buangkan saki-baki segala pemikiran atau emosi negatif yang masih ada.

Buangkan keraguan. Dan kemudian lakukan tindakan setiap hari yang akan menggerakkan anda ke arah tujuan anda dan memenuhi impian anda.

Hukum Tarikan memungkinkan untuk kemungkinan yang tidak terbatas, kelimpahan yang tidak terbatas, dan kegembiraan yang tidak terhingga. Ia tidak tahu apa-apa masalah, dan ia boleh mengubah hidup anda dengan segala cara sekiranya anda membiarkannya. teruskan membaca tulisan saya untuk mengetahui lebih lanjut!




Bimbingan Cara Bermeditasi untuk Hukum Tarikan 



Luangkan masa setiap hari untuk menjauhkan diri dari segala kekacauan dan kebisingan yang mengelilingi hidup seharian anda. Komitmen harian ini adalah bertujuan untuk meluangkan masa di tempat yang nyaman dan tenang untuk mendapatkan komitmen anda dalam mencapai pencerahan dan kedamaian rohani anda.

Kita memerlukan masa dan ruang ini dalam hidup kita untuk mengenali siapa sebenarnya diri kita, apa yang penting untuk kita, dan di mana kebenaran peribadi kita terletak. Dengan meluangkan masa begini adalah terbaik untuk anda mencari ketenangan untuk semangat dalam diri anda dan menenangkan jiwa anda.

Anda boleh belajar bagaimana bermeditasi dengan pelbagai cara, tetapi secara umum, ianya hanya duduk diam dan tenang selama beberapa waktu dan memusatkan perhatian pada nafas atau mantra.

Sekiranya anda baru dalam latihan meditasi - pemikiran anda akan melayang jauh, dan fikiran anda akan berkeliaran pada mulanya. Ingatlah untuk tidak bersikap terlalu keras dan tegas terhadap diri anda ketika ini berlaku. Ini hanyalah sebahagian daripada belajar bagaimana bermeditasi.

Sekiranya anda tidak pernah bertafakur sebelum ini, berikut adalah struktur latihan mudah yang boleh anda gunakan untuk memulakannya.

  1. Cari tempat yang tenang, tutup mata, dan fokus untuk memperlahankan pernafasan anda.
  2. Ulangi kata atau frasa yang menggembirakan.
  3. Bergerak ke keadaan sunyi.
  4. Bayangkan diri anda dikelilingi oleh sfera cahaya.
Amalan meditasi yang teratur akan membantu membersihkan minda anda dari gangguan, tekanan melapangkan pemikiran anda, dan meningkatkan hubungan rohani anda. Ia juga dapat memperbaharui semangat dalam diri anda, merehatkan badan, dan menenangkan jiwa.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Teluk Mahkota, Sedili Besar Minggu ini

 Bertolak dari rumah pada pukul 6.30 pagi. Panaskan enjin dalam 5 minit sebelum memulakan perjalanan. Persediaan kali ini lebih mudah dari m...