Khamis, 10 Disember 2020

Marah dan sakit. Apa kaitannya?

 


Bila baca berita, gossip, media sosial boleh buat naik darah dibuatnya. Kenapa? Banyak perkara-perkara yang menyakitkan hati akan dibaca, kenyataan-kenyataan bodoh ahli politik. Dari mood  baik tiba-tiba emosi boleh jadi tidak stabil!

Itulah yang berlaku 2 hari lepas, apabila saya jugak hilang kawalan diri membaca kenyataan dan tindakan sesetengah ahli politik yang sellfish ini. Sudahlah korup, pentingkan diri pula malah tamak dan gila jawatan. Dikala orang ramai dihimpit dengan berbagai-bagai masalah sewaktu pandemik, ramai yang sudah hilang pekerjaan malah banyak perniagaan dah gulung tikar. 

Jadi, semalam seharian saya tidak membuka akaun media sosial untuk melihat apa-apa atau membaca apa-apa. Lagi pula saya mengalami flu yang teruk. Apabila saya marah, saya pasti akan sakit selepas itu, sakit seperti selesema, demam atau batuk. Perkara ini bukan baharu, malah sejak kecil lagi. Sebenarnya inilah perkara yang hendak saya kongsikan kepada anda semua. Marah dan sakit, apa kaitannya?


Pertama sekali mari kita memahami apa itu marah/kemarahan?


Kemarahan adalah emosi yang dicirikan oleh sikap antagonis terhadap seseorang atau sesuatu yang anda rasa telah membuat anda salah. Kemarahan boleh menjadi perkara yang baik. Ini dapat memberi anda cara untuk menyatakan perasaan negatif, misalnya, atau memotivasi anda untuk mencari jalan keluar untuk masalah.


Apakah tiga jenis kemarahan itu?

Tiga jenis ungkapan kemarahan umum adalah:

  1. Agresif.
  2. Pasif.
  3. Tegas.

Apakah jenis emosi di sebalik kemarahan?

Walaupun terdapat banyak takrifan, kebanyakan datipada orang hilang elemen penting disebalik kemarahan iaitu hubungan antara dua keadaan emosi: 

kemarahan adalah satu emosi akibat daripada/untuk menutup ketakutan (atau semacam "kelemahan", iaitu emosi yang lebih rentan, seperti kegelisahan, rasa malu, rasa bersalah, tidak berdaya, atau kesedihan).



 Jadi, apa yang menyebabkan kemarahan?

Apa yang menyebabkan orang marah? Terdapat banyak pencetus amarah, seperti kehilangan kesabaran, merasakan seolah-olah pendapat atau usaha anda tidak dihargai, dan ketidakadilan. Sebab-sebab kemarahan lain termasuk kenangan peristiwa traumatik atau memalukan dan bimbang tentang masalah peribadi.



Apakah tabda-tanda kemarahan boleh memberi kesan kepada fizikal? 

  1. mengepalkan rahang anda atau mengisar gigi.
  2. sakit kepala.
  3. sakit perut.
  4. degupan jantung meningkat dan cepat.
  5. berpeluh, terutamanya tapak tangan anda.
  6. berasa panas di leher / muka.
  7. gemetar atau menggeletar.
  8. pening.


Marah dalam Senyap

Apakah yang dimaksudkan marsah dalam senyap ini. Mereka ini adalah orang yang gemar memendam rasa. Mereka menyimpan kemarahan mereka di dalam dan enggan bercakap atau terbuka tentang perasaan mereka kerana mereka takut mengatakan sesuatu yang akan menyakiti orang yang mereka marah. ... Orang yang bertindak balas terhadap kemarahan dengan diam sering takut untuk berdiri sendiri dan menghadapi orang yang menyakiti mereka. 

Memendam rasa sebeanrnya tidak elok untuk kesihatan mental dan fizikal. Mereka yang memendam rasa ini selalunya Throat, Heart dan Sacral Chakra mereka tertutup. Banyak kesan buruk yang akan timbul secara perlahan-lahan semakin lama ianya dipendam. Cuba cari tempat atau seseorang yang anda percaya, dan cuba luahkannya. 




Adakah kemarahan adalah satu pilihan?

Kita ada pilihan di dalam hidup maka kita ada pilhan untuk marah atau tidak. Kita boleh memilih untuk tidak marah jika kita mengambil sesuatu perkara secara positif, cuba memhami punca atau keadaan mengapa, mungkin kita dapat mengawal emosi kita daripada marah. Sebagai manusia kita mempunyai korteks yang besar untuk difikirkan. Manusia boleh mengatasi dorongan naluri kepada sesuatu yang lebih baik. Maka, benarlah marah atau kemarahan itu adalah pilihan bagi kebanyakan kita, sepanjang masa. Jadi, pilihlah untuk menjadi tenang, dan sabar.



Jadi, dapat dilihat di sini secara saintifik juga, kemarahan dapat mengundang penyakit. Marah akan memberi kesan terhadap tubuh kita tanpa kita sedari. Ramai yang mungkin sedar akan akibatnya tapi abaikan kaitannya da kesannya. dalam jangka masa pendek mungkin tidak nampak sangat tetapi dal'am tempoh jangka masa panjang, mungkin akan menybabkan depression, dan penyakit yang lebih kronik.



Jadi, jika hendak marah, cubalah duduk tenangkan diri dan tarik nafas panjang dan dalam dan lepaskannya secara perlahan-lahan. Ulanginya beberapa kali sehingga anda mula rasa tenang dan tidak lagi tegang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Teluk Mahkota, Sedili Besar Minggu ini

 Bertolak dari rumah pada pukul 6.30 pagi. Panaskan enjin dalam 5 minit sebelum memulakan perjalanan. Persediaan kali ini lebih mudah dari m...